Calculemus!

Let us calculate.

Nagel despre G. Strawson – „Selves”

with one comment

Nagel a scris o scurtă recenzie în LRB la Selves a lui Galen Strawon. O puteţi citi aici.

Cartea pare cel puţin bizară, susţinând cu argumente fenomenologice o noţiune de sine evanescent. Sinele experienţial, care dă una din cele două referinţe ale lui „eu” (cealaltă este dată de „persoana publică”), ar fi o agregare temporară de proprietăţi ale experienţei – şi atât (adaug „şi atât” pt că urmează consecinţe ciudate, de ex. devine neclar ce rol mai joacă noţiunea respectivă). Nagel notează că o astfel de părere nu este o teorie despre sine, cât, prin distanţa de înţelegerea comună, un argument că sinele nu există.

Îl urmez pe Nagel şi leg şi recenzia din 2007 a lui Fodor la Consciousness and Its Place in Nature.

Dacă îmi aduc bine aminte, câte ceva din ideile discutate de Nagel a apărut şi în prelegerea lui Strawson din cadrul conferinţei din 2008 de la CEU.

Anunțuri

Written by George

Noiembrie 10, 2009 la 1:34 am

Un răspuns

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mda, citind recenzia si mie mi se pare a fi o bizarerie ceea ce propune Strawson (imi place titlul, pe de alta parte, gandit a-l pune pe fiul Strawson in contrast cu tatal).

    Notiunea de sine ca individ metafizic (adica particular! – sa ne amintim ca notiunea de individ logic, adica de entitate in rolul de referent al pozitiei de subiect intr-un enunt, poate cuprinde mai orice item din ontologie, cum ar fi universalii, tropi, particulari, relatii) are sens. Credeam ca Strawson va apela la argumentele lui Kant despre necesitatea acceptarii lucrurilor in sine ca existente, astfel ca „sinele in sine” ar fi o instanta a acestei categorii. Dar, intr-un final, sinele lui Strawson este o prezenta la nivelul fenomenelelor (nu al noumenelor), ceea ce suna destul de empirist-reductionist, a la Hume. Mai mult, sinele nici macar nu poseda persistenta temporala, asa cum la Hume el o poseda prin definitie. Imi aminteste de teoria „persistentei” a lui Ted Sider, potrivit careia obiectele sau persoanele sunt stadii temporale minimale.

    Intr-un cuvant: WEIRDO

    István Aranyosi

    Noiembrie 11, 2009 at 1:43 pm


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: